Sunday 22 April 2012

.::. Pendapat Keluarga Lebih Utama .::.

بِسْــــــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم


   Perasaan rindu pada keluarga sentiasa terbit di hati setiap manusia yang sedang bermujahadah di negara orang . Tapi sesetengah daripada mereka cuba sedaya upaya ketepikan perasaan tu kerana ALLAH . Memang tak mudah untuk kita berjuang , tapi kemanisan iman dan perjuangan itu yang memberi semangat dan kekuatan untuk terus berjuang walaupun terasa keseorangan di tempat orang . Persoalan berpurdah bermain-main difikiran pada sahabat ana. Moga Allah permudahkan ...

 Sama-sama kita banyak berdo'a pada Allah subhanahu wataala supaya segala kekeliruan itu dapat dileraikan, dan apa yang benar dan apa yang terbaik terus berkekalan, insha Allah. 


“Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.
Dan memberi rezeki kepadanya tanpa di sangka-sangka.

Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkannya.
Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya.
Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.”

[At-Talaq : 2&3]

   Bila pikir balik , "kenapa aku pakai purdah? Kalau betul pun kerana ALLAH , aku hanya dapat pahala sunat tu sedangkan perasaan ibu bapa lebih utama .Tak guna juga tanpa keredhaan mereka..."


   Nasihat kepada mereka yang ada keinginan kuat untuk memakai purdah , tapi dihalang oleh keluarga . Bagi saya lebihkanlah yang lebih utama . Lebihkanlah pendapat kedua ibu bapa anda kerana keredhaan ALLAH di bawah keredhaan ibu bapa dan wajib mengikut kata-kata mereka , sedangkan purdah tu hanyalah sunat . Pikirkanlah mana yang lebih utama .


   Mungkin mereka ada sebab tersendiri . Tak semua keluarga boleh terima . Tak semua ibu boleh terima . Takkan ibu nak berjalan di luar bersama anaknya yang memakai purdah . Apa kata orang lain . Mungkin ibu tu boleh terima . Tapi sebagai seorang anak , lebih baik menjaga perasaan dan hati ibu tu sendiri . 


   Bila dah kahwin barulah boleh pakai purdah , malah boleh istiqomah dengan pemakaian purdah anda . Tapi itupun kalau suami benarkan . Doa lah supaya anda dapat suami yang soleh . =)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Multi-Colored Light Pointer