Monday 30 April 2012

.::. Berilah Peringatan insyaAllah .::.

Assalamualaikum..


Hadis riwayat Ibnu Abbas ra., ia berkata:

Ketika diturunkan ayat ini:  Dan berilah peringatan berbentuk ancaman kepada kaum kerabatmu yang terdekat,   yaitu kaum kerabatmu yang benar-benar ikhlas. 

Rasulullah saw. keluar dan naik ke bukit Shafa, lalu berteriak: Hati-hatilah! Orang-orang saling bertanya: Siapa yang berteriak? Di antara mereka berkata: Muhammad! Mereka pun berkumpul mengerumuni beliau. 

Beliau bersabda: Wahai Bani fulan! Wahai Bani fulan! Wahai Bani fulan! Wahai Bani Abdi Manaf! Wahai Bani Abdul Muthalib! Mereka mengerumuni beliau. Lalu beliau bersabda: Apa pendapat kalian seandainya aku beritahu kalian bahwa pasukan berkuda akan keluar di kaki gunung ini. Apakah kalian mempercayaiku? 

Orang-orang menjawab: Kami telah buktikan engkau tidak pernah berbohong. Rasulullah saw. bersabda: Aku peringatkan kalian akan siksa yang sangat pedih. Mendengar itu Abu Lahab berkata: Celaka engkau! Hanya untuk inikah engkau mengumpulkan kami? Kemudian ia pergi. Lalu turunlah surat ini, Binasalah kedua tangan Abu Lahab dan ia benar-benar binasa 

(HR MUSLIM)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Multi-Colored Light Pointer